چای سیاه

پس از آب، چای سیاه پر مصرف‌ترین نوشیدنی در جهان است و در بین خانواده‌های ایرانی جایگاه خاصی دارد. جالب است بدانید که فواید چای سیاه ایرانی یا خواص چای بهاره گیلان خالص و اصل (بدون مواد افزودنی) بسیار زیاد است. در واقع چای بهاره، از جمله سالم‌ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است! پس در ادامه با چای اوچایا همراه باشید تا بیشتر با خواص این چای آشنا شوید.

چای سیاه قلم ممتاز

چای سیاه به چای تخمير يافته يا چای اكسيد شده معروف است.اين نوع چای پس از انجام تمام مراحل چای سازی بدست مي آيد و در تمام كشورهای جهان،از جمله ايران به مقدار زياد مصرف می شود.در روش چای سازی رسمی که در ايران مورد استفاده قرار می گیرد،تمامی مراحل چای سازی از قبيل پلاس،مالش،تخمير و خشك كردن انجام می گيرد.

چای بهاره اوچایا

چای بهاره اوچایا محصول برگ‌ های بالایی و تازه بوته چای است.به همین خاطر در مقایسه با چای ‌های دیگری که در فصل تابستان و پاییز چیده می‌شوند، ۱۰ تا ۲۰ درصد طعم و رایحه بهتری دارد.

همچنین با توجه به اینکه در چین اول برداشت می‌شود،خواص بیشتری به همراه دارد. با توجه به اینکه در باغات شمال کشور زمان برداشت چای سه فصل بهار، تابستان و پاییز است. محصولی که در فصل بهار برداشت می‌شود چای بهاره نام دارد. بنابراین چای بهاره، همان چای سیاه است که به خاطر زمان برداشت آن (ماه اردیبهشت) به این نام شهرت دارد.

خواص چای سیاه اوچایا

می‌توانید با نوشیدن چای سیاه اوچایا سلامتی بدن خود را بهبود ببخشید. چای سیاه ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد، اسهال و سایر مشکلات گوارشی را درمان کند، فشار خون را تنظیم کند و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. در ادامه تعدادی از خواص چای سیاه را بررسی می‌کنیم.

بهبود سلامت دستگاه گوارش با چای سیاه

اگر از مشکلات روده و معده رنج می ‌برید، نوشیدن چای سیاه اوچایا می‌تواند برای بهبود و رفع مشکلات دستگاه گوارش بسیار سودمند باشد. زیرا حاوی ماده‌ ای به نام تانن است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

افزایش تمرکز با چای سیاه

چای سیاه اوچایا، حاوی کافئین و یک اسید آمینه به نام L-theanine است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. L-theanine فعالیت آلفا را افزایش می‌دهد و در نتیجه، باعث آرامش و تمرکز بهتر می‌شود. اگر به دنبال بهبود انرژی و تمرکز بدون استفاده از کافئین زیاد هستید، چای سیاه اوچایا تبدیل به یک نوشیدنی عالی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان، مهمترین خواص چای سیاه

آنتی‌اکسیدان‌ها از مهمترین خواص و فواید چای سیاه برای سلامتی هستند. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها میتواند به از  بین  بردن  رادیکال های آزاد  و  کاهش  آسیب  سلولی  در  بدن  کمک کند. همچنین باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن افزایش و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و چای سیاه و چای سبز یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است.

چای سیاه حاوی پلی‌فنول است. پلی‌فنول یکی از انواع آنتی‌اکسیدان است که در برخی غذاها و نوشیدنی‌های خاص از جمله چای سیاه یافت می‌شود و خواص زیادی برای جلوگیری از سرطان و جلوگیری از آسیب DNA ناشی از دخانیات یا سایر مواد شیمیایی سمی دارد. 

پیشگیری از سرطان با مصرف چای سیاه

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد و برخی از آن‌ها قابل پیشگیری نیستند. با این وجود، پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه، ممکن است به جلوگیری از بقای سلول‌های سرطانی کمک کند. در یک مطالعه آزمایشی، اثرات پلی‌فنول موجود در چای بر روی سلول‌های سرطانی بررسی و تحلیل شد. این تحلیل نشان داد که چای سیاه ممکن است در تنظیم رشد سلول‌های سرطانی و کاهش رشد سلول‌های جدید،نقش داشته باشد.

تاثیر چای سیاه بر سلامت قلب  

چای سیاه، حاوی گروه دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید هستند. علاوه بر چای، فلاونوئیدها را می‌توان در سبزیجات، میوه‌ها و شکلات تلخ نیز یافت. مصرف منظم آن‌ها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سطح گلیسیرید و چاقی کمک کند. افزودن چای سیاه اوچایا به برنامه روزانه، راهی ساده برای ترکیب آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است.

بهبود بهداشت دهان و دندان  

چای سیاه تاثیر مثبتی بر روی سلامت دهان و دندان دارد. پلی‌فنول‌های چای و تانن، باعث از بین رفتن و جلوگیری از باکتری‌های ایجادکننده پوسیدگی دندان می‌شود و باکتری‌های دهان را که باعث بوی بد دهان می‌شوند را به شدت کاهش می‌ دهند.

روش درست دم کردن چای سیاه اوچایا

به نخستين نکته‌ای که باید در دم کردن درست چای سیاه دقت کنید، ظرفی است که در آن چای دم می‌آورید.بهتر است که از ظرف هاى چینی برای دم کردن چای سیاه اوچایا استفاده کنید. بگذارید آب سماور کاملاً به جوش آید و بعد از جوش آمدن، آن را در قوری چینی بریزید. چای بسته انواع متفاوتی دارد و از این جهت زمان دم کشیدن متفاوتی نیز خواهد داشت. بعضی از آن‌ها که به‌اصطلاح «زود دم» می‌گویند، بین ۵ الی ۱۰ دقیقه دم می‌کشند، اما چای ایرانی به دیردم بودن معروف است و معمولاً بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم می‌کشد. قوری را برای دم کردن در حرارت مستقیم شعله قرار ندهید و بهتر است در حرارت غیر مستقیم قرار گرفته و پس از سپری شدن زمان چای دم کشیده و آماده نوشیدن است.

© 2021 All Rights Reserved.